Werkstress: hoe kom je er vanaf?

Spring jij iedere dag van het jaar fris en fruitig uit je bed om fluitend naar je werk te gaan? Geniet je steeds weer van alle nieuwe uitdagingen en de energie die je uit je baan haalt? Fantastisch, ga zo door!

Herken je het bovenstaande? Dan heb je misschien al eens het gevoel gehad dat je collega’s je vol verwondering aanstaren. Wellicht heeft één van hen je zelfs de brandende vraag al durven stellen, want… Altijd maar die jaloersmakende uitstraling van rust en tevredenheid: hoe doe je dat toch?

Helaas lijkt deze flow voor veel mensen ver weg: zij ervaren stress op het werk. Relatief jonge en hoogopgeleide professionals hebben er sneller last van dan anderen, maar zijn absoluut niet de enigen. Natuurlijk werken we allemaal wel eens hard om een belangrijke deadline te halen en maken we allemaal wel eens te veel overuren naar ons zin. We realiseren ons vaak wel dat het hier gaat om ‘even aanpoten’, maar wanneer de werkdruk vrijwel constant hoog blijft, kan een groter probleem ontstaan.

De harde feiten

In verschillende onderzoeken van het wordt een verband aangetoond tussen hoge werkdruk en het ontstaan van depressieve gevoelens, angsten en lichamelijke klachten als spier- en gewrichtspijnen, hoofdpijn en extreme vermoeidheid. In de gevallen waarin er geen balans is tussen de werkdruk en de capaciteit van de werknemer kan werkstress ontstaan. Wat vaak wordt vergeten, is dat je hierbij niet alleen moet denken aan de hoeveelheid taken die iemand moet verwerken of de moeilijkheidsgraad hiervan, maar ook aan de omgevingsinvloeden. Afleiding in de vorm van storende geluiden of een verkeerde afstelling van je stoel (met daarbij misschien ook nog RSI-klachten als potentiële afleiding) kunnen al vervelend zijn, maar er is één thema dat de grootste invloed heeft op onze stresslevels…

Werksfeer

Jij kunt jezelf misschien gelukkig prijzen met collega’s om je heen die je eigenlijk als vrienden of familie ziet. Misschien vind je de taken die je uit moet voeren niet altijd even leuk, maar door de positieve sfeer trekken jullie elkaar er wel doorheen.

Het wordt vervelender wanneer je je werk leuk vindt, maar je niet door één deur kan met je baas of die ene collega. Hoewel de mensen waarmee je werkt absoluut niet je vrienden hoeven te zijn waarmee je buiten werk ook afspreekt, is het wel belangrijk dat jullie op professioneel vlak als team kunnen functioneren. Wanneer ook dit moeilijk wordt door een slechte sfeer of zelfs pesterijen, is het ontstaan van werkstress vaak een naar, maar logisch gevolg. Wist je dat zelfs (de ook eerder genoemde) RSI-klachten kunnen ontstaan naar aanleiding van een slechte werksfeer?

Hoe beperk je thuis werkstress tot een minimum?

Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat de werkweek slechts een onderdeel is van de totale week en jouw leven. Probeer werk en privé zoveel mogelijk te scheiden om niet te blijven hangen in negatieve werk-gerelateerde gevoelens wanneer je bijvoorbeeld ’s avonds met vrienden hebt afgesproken voor een gezellige avond. Probeer buiten werktijden zoveel mogelijk te genieten van hobby’s, sociale activiteiten en andere dingen die je leuk vindt om te doen. Now is the time! Beperk werken buiten werktijden tot een minimum en sla je laptop alleen thuis open wanneer dit echt nodig is. Gebeurt dit iedere dag? Vraag jezelf dan eens af hoe dit komt en wat je eraan zou kunnen veranderen.

Bonus tip: wanneer je thuis besluit verder te werken (of als je altijd thuis werkt), kies dan een vaste plek om dit te doen. Vermijd plekken als de bank en je bed (hoe verleidelijk ook), zodat je deze plekken niet onbewust met werk zal gaan associëren wanneer je écht vrij bent. Het inrichten van een kantoorruimte is dus zeker aan te raden!

Op het werk

Nog belangrijker is het natuurlijk om te kijken naar de wortel van het probleem: door welke factoren ontstaat de werkstress die je ervaart? Hik je tegen een bepaald project aan omdat het niet bij je past, moet je te veel doen in te korte tijd, of belemmeren andere factoren (ziekte, privéomstandigheden of de steeds terugkerende vervelende opmerkingen van die ene collega) je in je werk? Praat erover! Wanneer je op tijd je zorgen uit tegenover je leidinggevende of een collega, geef je jezelf en anderen de kans op tijd in te grijpen.

In je hoofd

Leven in het hier en nu, het lijkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is dit misschien wel de sleutel tot meer innerlijke rust en één van de meest krachtige wapens tegen (werk)stress. Wanneer je je realiseert dat je alleen hier en nu iets kunt doen, alleen op dit moment, zal dit je helpen te accepteren dat je niet meer van jezelf kunt verwachten. Wanneer je doet wat je nu kunt doen, heb je alles gegeven.

Werkstress verminderen: nu echt?

Stress verminderen is een proces dat niet van de ene op de andere dag ‘af’ is. Lees je daarom graag meer over hoe je stress kunt aanpakken? Lees dan het e-book ‘Stress verminderen: help!’ en ga aan de slag met onze 8 tips:

blog1



2 reacties op “Werkstress: hoe kom je er vanaf?
  1. Droombaan schreef:

    Werkstress moet je meteen aanpakken als je het door hebt! Anders kan het heel erg lang duren voordat je er weer bovenop bent en dkan het leiden tot een burn-out.

    • Kim de Hoop schreef:

      Daar zijn wij bij be more you het volledig mee eens! Brain boosting kan een mooie uitkomst zijn. Maar, met een droombaan heb je natuurlijk helemaal geen last van werkstress, toch? 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wil jij direct persoonlijk contact?

Neem direct persoonlijk contact op

Benieuwd naar brain boosting?

Brain boosting wordt ingezet bij individuele professionals en binnen allerlei organisaties. Benieuwd hoe het jou kan helpen? Download dan één van onze gratis PDF’s over talentontwikkeling of stressvermindering/burn-outherstel voor professionals of organisaties.
Keuze PDF
Bezig met versturen