Helpt een zelfvertrouwen training bij het omgaan met onzekerheid?

Als je onzeker bent en weinig zelfvertrouwen hebt, kun je overwegen om hier een cursus voor te gaan volgen. Maar… Helpt het volgen van een zelfvertrouwen training echt bij het omgaan met onzekerheid? Een cursus volgen is een goede impuls, maar vaak geen blijvende oplossing. In dit artikel gaan we dieper in op de nadelen van een training en bekijken we hoe je duurzame effecten kunt bereiken!

Onzekerheid is geen vaardigheid

Vaardigheden kun je oefenen en daardoor kun je beter en beter worden. Als het gaat over onzekerheid en zelfvertrouwen, vallen beide echter niet in deze categorie. Onzekerheid en zelfvertrouwen hebben alles te maken met hoe je over jezelf denkt. Denk je positief of negatief over jezelf? Geloof je in wat je kan, of niet? Ben je ervan overtuigd dat je het in huis hebt om iets tot een goed einde te brengen?

Pak je de buitenkant of de kern?

Je kunt leren doen alsof je veel zelfvertrouwen hebt en goed kunt omgaan met onzekerheid. Iedereen kan zichzelf wat stoerder of wat ‘cooler’ neer zetten dan hij of zij zich in werkelijkheid voelt. Maar daarmee heb je nog niets aan je eigenlijke onzekerheid gedaan! Een zelfvertrouwentraining die gericht is op het leren van vaardigheden (bijvoorbeeld nee zeggen of je mening geven) schiet dus zijn doel voorbij als het alleen maar aan de oppervlakte blijft.

Niet voor niets onzeker

Onzeker zijn is niet leuk, je doet het niet voor de lol. Je hebt dus goede redenen om onzeker te zijn. Je hebt dingen meegemaakt waardoor je onzeker bent geworden, groot of klein, bewust of onbewust. Vervelende dingen waarbij bleek dat je ergens niet goed in bent of dat andere mensen je gek of anders vinden en je niet altijd goed in de groep ligt. Als je wilt omgaan met onzekerheid, moet je ook terugkijken naar waar deze onzekerheid vandaan komt en hoe deze zich bij jou heeft ontwikkeld. Een training voor meer zelfvertrouwen die alleen gericht is op de toekomst is onvoldoende om duurzaam resultaat te bereiken.

Patronen veranderen is lastig

Als je al langere tijd onzeker bent, is de kans groot dat je jouw gedrag hierop hebt aangepast. Zoals je op je werk bent, thuis, op feestjes, bij je sportclub. Het is een ‘way of life’ geworden. Je bent ‘gewend’ om verlegen en onzeker te zijn. Je hele lijf en brein zijn getraind om zich onzeker te gedragen. Een eenvoudige training voor meer zelfvertrouwen gaat vaak voorbij aan de complexiteit en de diepgang van onzekerheid. Deze diepliggende patronen, die zelfs fysiek in je hersenen zijn terug te vinden, zijn niet zomaar te veranderen.

Anders omgaan met onzekerheid

Los komen van oude patronen is vaak erg moeilijk. Je moet heel vaak en heel bewust oefenen om nieuw gedrag in te slijten en dat kan veel tijd in beslag nemen. Daar kun je alle hulp bij gebruiken! Er is een snelle en blijvende manier ontwikkeld om gedragspatronen te veranderen: de flowyu-methode. Met behulp van de laatste neurologische technieken kun je nu zelf direct je hersenpaden veranderen met breintraining. Meer lezen over zelfvertrouwen en wat je nu al kunt doen? Download dan het ebook ‘Zelfvertrouwen – je zult het maar hebben’ via onderstaande button:

zelfvertrouwen



2 reacties op “Helpt een zelfvertrouwen training bij het omgaan met onzekerheid?
  1. A.van Haaften schreef:

    Hoe kom ik van mijn onzekerheid af een onzekerheid waardoor ik snel in de stress schiet

    • Marco Karman schreef:

      Hallo,

      Excuses voor de erg late reactie op jouw bericht. Het antwoorden blijft nog steeds mensenwerk 🙂 en is dus even stil blijven liggen door de vakantie.

      Ik zal je per separate mail een modelletje sturen dat we hebben ontwikkeld waarin de 5 belangrijkste factoren waarmee je, stap voor stap, kunt werken aan de verdere ontwikkeling van je zelfvertrouwen. De twee belangrijkste om mee te beginnen zijn:
      1. Acteer in ‘hier en nu’ (in plaats van in de toekomst of verleden).
      2. Richt je aandacht en energie op je ‘cirkel van invloed’ (= die aspecten in je leven waar je wel zelf invloed op hebt (bv iedere dag 10 bladzijden lezen in een studieboek) in plaats van op je ‘cirkel van betrokkenheid'(= die aspecten in je leven waar je niets aan kunt veranderen (bv het overlijden van een dierbaar iemand).

      Dit klinkt makkelijker dan het natuurlijk is. Tegelijkertijd wordt het nooit perfect, dus ieder stapje (hoe klein ook) dat je zet in de goede richting helpt je op weg. Als je in staat bent om met meer compassie naar je zelf kijkt, dan verminder je de druk daardoor ook aanzienlijk. Idealiter verander je in de loop van de tijd van ‘vanuit frustratie vooruit gaan’ (voelt alsof je de hele tijd met 1:0 achterstaat) naar ‘vanuit acceptatie accelereren’ (je realiseert je dat het nu nog niet perfect is, en investeert je aandacht en energie vooral in het zetten van de volgende stappen in je proces op weg naar steeds beter).

      Hopelijk helpt dit antwoord je verder. Mocht je nog aanvullende vragen hebben, schroom dan niet om nog een keer te mailen. Je kunt dit dan direct naar mijn mail adres doen dat je bij het model vindt.

      Fijne avond,
      Marco Karman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wil jij direct persoonlijk contact?

Neem direct persoonlijk contact op

Benieuwd naar brain boosting?

Brain boosting wordt ingezet bij individuele professionals en binnen allerlei organisaties. Benieuwd hoe het jou kan helpen? Download dan één van onze gratis PDF’s over talentontwikkeling of stressvermindering/burn-outherstel voor professionals of organisaties.
Keuze PDF
Bezig met versturen