De cirkel van invloed inzetten om te ontstressen (challenge!)

De cirkel van invloed: je hebt hem inmiddels al meerdere keren voorbij horen komen. Tijd om de term de spotlight te geven die hij verdient.

Ook ik, oprichter van be more you, loop soms tegen situaties aan die mij frustreren. Een langzame internet verbinding, mijn tijd in de file weg zien kruipen, het zijn vast dingen die ook jou bekend en ‘irritant’ in de oren klinken. Kennis over de cirkel van invloed heeft mij geholpen hier slimmer mee om te gaan. Hoe? Dat deel ik vandaag graag met je.

Het is belangrijk om eerst te leren hoe de cirkel (ontwikkeld door Stephen Covey) werkt, om te begrijpen hoe deze je kan helpen. In onderstaande afbeelding heb ik geprobeerd de werking samen te vatten:

blog61

De afbeelding laat de verschillende uitwerkingen zien van hoe jij je leven ervaart. Niet altijd hoe het daadwerkelijk is, meer met welke bril je ernaar kijkt.

De linkercirkel laat een grote betrokkenheid zien, maar een kleine invloedssfeer. Wanneer je je in deze cirkel bevindt, zul je je druk maken (je bent betrokken) terwijl je eigenlijk maar weinig invloed hebt op de situatie. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over het feit dat je waarschijnlijk te laat komt op je volgende afspraak. De slagbomen voor de brug beginnen natuurlijk nét te dalen op het moment dat jij aan komt rijden. Wanneer je je bedenkt dat je beter om kunt rijden, staan er alweer een tiental auto’s achter je: omkeren is geen optie meer. Je betrapt je op de gedachte: ‘als ik nou vijf minuten eerder van huis was weggegaan, dan was dit niet gebeurd’, of ‘waarom gaf ik nou net niet wat meer gas, dan had ik misschien nog net achter de auto voor me aan kunnen glippen’. Feit is: je staat voor een dichte slagboom en zult even moeten wachten, of je nu wilt of niet.

De rechtercirkel laat eenzelfde betrokkenheid zien, maar nu in een situatie waarin je ook daadwerkelijk invloed hebt. Zenuwachtig voor je volgende vergadering, omdat je een plan moet verdedigen waar je lang aan hebt gewerkt? Zorg dat je goede weerleggingen hebt voor de belangrijkste tegenargumenten die je kunt bedenken. Motivatieproblemen op je werk? Vraag je leidinggevende eens om nieuwe, uitdagende taken. Loopt je relatie niet zo lekker? Praat met je partner, zoek samen actief naar oplossingen. De invloed die je in deze cirkel hebt, kun je gebruiken om proactief te handelen en je leven met een fijne flow te leven.

Leren van de cirkels

Ook binnen de rechtercirkel zal je soms frustratie tegenkomen, bedenk je maar dat het uitoefenen van jouw invloed niet altijd automatisch de gewenste uitkomst heeft. De kunst is om op zoek te blijven gaan naar nieuwe oplossingen die wel werken voor jou, of soms misschien zelfs in te zien dat bepaalde dingen (een bepaald project of misschien wel de relatie met je partner) helemaal niet meer gewenst zijn.

Een belangrijk leermoment zit volgens mij echter in de eerste cirkel in de afbeelding. Daar waar je in de rechtercirkel kunt kiezen voor het uitoefenen van je invloed en het zoeken naar de juiste oplossing, is het belangrijk om je te realiseren dat wanneer je je in de eerste cirkel bevindt, je vaak helemaal geen invloed kunt uitoefenen. Veel mensen verspillen veel energie in zaken waar ze eigenlijk geen grip op hebben.

Je hiervan bewust zijn is stap één. Ik daag je daarom uit om aankomende week eens stil te staan bij de momenten waarop je onnodig (te) veel energie stopt in zaken waar je eigenlijk niks mee kan.

De volgende (andere) tool ontving ik op een masterclass waar ik laatst aan heb deelgenomen en zal je helpen even stil te staan bij de keuzes die je iedere dag maakt:

Challenge

Marshall Goldsmith, de leider van de masterclass, wordt beschouwd als één van de beste leiderschapscoaches ter wereld. Hij is expert in het helpen van leiders bij het doorbreken van hun ongewenste gedragingen met als doel nog succesvoller te worden. Ik geloof dat de test waarmee ik aan de gang ben gegaan ook jou kan helpen.

Het werkt heel simpel, je scoort ten minste één week lang iedere dag onderstaande zes stellingen met een cijfer tussen de 1 en 10. Eventuele notities kunnen ervoor zorgen dat je na afloop van de challenge (terugkijkend naar de verschillen per dag), niet alleen kunt zien hoe je input zich ontwikkelt, maar dit ook kunt linken aan een gebeurtenis.

Ready?

Scoor op een schaal van 1 (helemaal oneens) tot 10 (helemaal eens):

Ik heb vandaag echt mijn best gedaan om:

  1. Gelukkig te zijn
  2. Van betekenis te zijn
  3. Betrokken te zijn
  4. Positieve relaties te ontwikkelen
  5. Duidelijke doelen te formuleren
  6. Vooruitgang te boeken in het realiseren van mijn doelen

Nog meer tips om te ontstressen? Download dan het e-book ‘Stress Verminderen: Help!’ door op onderstaande button te klikken:

blog21



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wil jij direct persoonlijk contact?

Neem direct persoonlijk contact op

Benieuwd naar brain boosting?

Brain boosting wordt ingezet bij individuele professionals en binnen allerlei organisaties. Benieuwd hoe het jou kan helpen? Download dan één van onze gratis PDF’s over talentontwikkeling of stressvermindering/burn-outherstel voor professionals of organisaties.
Keuze PDF
Bezig met versturen