5 tips om weer stressvrij te genieten van je vrije tijd

Zeg eens eerlijk, hoeveel uur in de week ben jij bezig met je werk? En dan bedoel ik niet het aantal dat in je contract vastgelegd staat, maar het getal onder de streep wanneer je hier overuren, thuiswerksessies, “even een mailtje” en werkgerelateerde gedachten bij optelt?

Wanneer het totaal een stuk hoger is dan je eigenlijk dacht, is het tijd om je af te vragen of je je hier oké bij voelt. Voelt werken als een hobby? Geweldig! Blijf jezelf wel af en toe eens afvragen of de balans tussen werk en privé nog steeds gezond is: niet alleen voor jou, ook voor je omgeving. Kijk eens kritisch naar de vrije tijd die je hebt. Hoe weet je eigenlijk of deze optimaal benut?

Verdient jouw vrije tijd een upgrade?

Heb jij wel eens iemand ontmoet die werk en privé 100% optimaal kan indelen en de twee altijd perfect gescheiden kan houden wanneer nodig? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel eens langer of intensiever met zijn werk bezig is dan gewenst, maar ook van het feit dat dit hartstikke normaal is. Ik denk dat je je pas zorgen moet gaan maken wanneer de balans voor langere tijd of structureel verstoord is en een negatieve invloed heeft op jou en/of je omgeving (bijvoorbeeld je partner en eventuele kinderen). Herken jij je in één of meerdere van onderstaande uitspraken? Dan kunnen de tips uit dit blog je wellicht verder helpen.

  • Mijn vrije tijd wordt regelmatig ‘verpest’ door werk
  • Ik merk regelmatig dat mijn gedachten afdwalen richting werk gedurende gesprekken of gezamenlijke activiteiten met mensen uit mijn omgeving
  • De mensen uit mijn omgeving spreken mij regelmatig aan op mijn werkgedrag buiten werktijden
  • Ik heb het gevoel dat mijn collega’s mijn vrije tijd niet (genoeg) respecteren
  • Ik heb moeite mijn werk los te laten en te genieten van mijn vrije tijd

Vrije tijd slim benutten

Het is aan te raden je vrije tijd verstandig in te zetten, ook wanneer je veel plezier beleeft aan je baan en weinig stress ervaart. Een goede indeling van je vrije momenten zal ervoor zorgen dat je batterij efficiënt kan opladen en je goed uitgerust en vol positieve energie klaar bent voor een nieuwe werkdag of –week. De volgende 5 tips zullen je hiermee verder helpen:

Tip 1: Je vrije tijd verdienen

Nog lekkerder dan af en toe een luie vrije dag of avond: een relaxed moment dat je voor je gevoel écht verdiend hebt! Andersom geldt: wanneer je vrij neemt terwijl je to do-list het eigenlijk nog niet toelaat, voel je je vaak toch ietwat onrustig en kun je niet optimaal genieten (en profiteren) van de break die je neemt. Je vrije tijd ‘verdienen’ is misschien wel de ultieme tip om je minder schuldig te voelen wanneer je even in de relax-stand gaat.

Natuurlijk kan een never ending to do list je het gevoel geven dat je continue door moet blijven werken. Bedenk je alleen: niemand kan 24 uur per dag, zeven dagen in de week werken en wanneer je dan toch vrije tijd neemt, kun je er maar beter van genieten!

Tip 2: Maak vrije tijd een prioriteit

Zorg ervoor dat je niet alleen verplichtingen plant, maar ook je vrije tijd en bijbehorende leuke activiteiten. Net zoals bepaalde taken op werk ‘er niet van komen’ als je ze niet inplant, kan vrije tijd er nog wel eens onnodig bij inschieten. Ook op een vrije dag kan het lonen om activiteiten in te plannen, zo haal je nog meer uit je weekend! Productiviteit kan je ook in je vrije tijd een goed gevoel geven (zie tip 3). 

Tip 3: Kom van de bank af

Hoe fijn een Netflix-marathon ook kan zijn: over een paar jaar zal je waarschijnlijk niet op deze dagen terug kijken als zeer memorabel. Ga eens lekker naar buiten met je gezin, plan een dagje uit (plak er een nachtje weg aan vast: doet wonderen!) of ga een uurtje sporten. Vooral sociale activiteiten zorgen voor een langdurig geluksgevoel waarop je weer even kan teren. Kortom: herinner jezelf eens goed aan het feit dat vrije tijd niet alleen belangrijk, maar ook heel leuk is. Ik snap best dat dit idee je af en toe ontschiet in een drukke werkweek (je gaat al snel maar door, door en door en dit voelt op dat moment vaak niet eens vervelend), dus zorg ervoor dat je weer weet waarom je je vrije tijd in je agenda blokt.

Tip 4: Betrek je collega’s erbij (of juist niet)

Vraagt je functie echt om werken buiten werktijden, of maak je dit vooral jezelf wijs? Praat hier eens over met je collega’s en stel regels op over werken buiten werktijden. Wanneer mogen jullie elkaar ‘storen’ en welke zaken kunnen best wachten tot de volgende dag? Cliché, maar let ook eens op je eigen telefoongedrag: zit je altijd vastgeplakt aan je mobiele telefoon en kun je misschien ook hier met wat kleine aanpassingen voor meer rust zorgen?

Tip 5: Wanneer je écht nog even moet werken

Wanneer je toch nog even moet werken aan iets dat niet kan wachten, maak dan duidelijke afspraken met jezelf en je omgeving. Werk liever kort en gefocust aan je opdracht, dan in stukjes verdeeld over de dag: zo houd je echte vrij te besteden tijd over in plaats van tal van pauzes waarin je waarschijnlijk mentaal bezig blijft met je werk. Wanneer je thuis werkt en kinderen hebt, kun je duidelijk met ze afspreken dat jullie over een paar uur iets leuks met elkaar gaan doen. Weet je van tevoren dat je kids en partner een paar uur de deur uit zijn, plan je werkzaamheden dan zoveel mogelijk binnen deze tijd. Dit zal jouw focus ten goede komen en bovendien houden jullie samen meer quality time over.

Zorg er ook voor dat je een vaste werkplek hebt in huis, bijvoorbeeld een vast bureau of de studeerkamer. Dit is de enige plek in huis waar gewerkt wordt. Wanneer ook “even een mailtje” op deze plek wordt getypt, zal je erachter komen dat je eerder vaak onbewust aan het werk was. Het zal je helpen bewustere keuzes te maken.

Leestip: heb je het blog ‘Val jij anderen lastig met jouw stress’ al gelezen?

Meer tips? In het Ebook ‘Stress Verminderen: Help!’ ontvang je allerlei tips die je zullen helpen op weg naar een leven (zakelijk en privé) met minder last van stress. Download het ebook door op onderstaande button te klikken:

blog21



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wil jij direct persoonlijk contact?

Neem direct persoonlijk contact op

Benieuwd naar brain boosting?

Brain boosting wordt ingezet bij individuele professionals en binnen allerlei organisaties. Benieuwd hoe het jou kan helpen? Download dan één van onze gratis PDF’s over talentontwikkeling of stressvermindering/burn-outherstel voor professionals of organisaties.
Keuze PDF
Bezig met versturen