3 tips bij baanonzekerheid, ook wanneer je nooit last van stress had

Je hebt het goed voor elkaar! Een mooi huis in een gezellige buurt, een fantastisch gezin dat achter je staat. Je geniet van fijne vakanties en leuke weekendjes weg en hebt veel vrienden om in het weekend mee af te spreken. Ook niet onbelangrijk: je gaat iedere dag écht met plezier naar je werk. Met een team van collega’s werk je aan leuke uitdagingen. Er wordt hard gewerkt, maar er is genoeg ruimte voor een grapje of een vrijdagmiddag borrel op zijn tijd.

Het is dan ook een enorme schok wanneer je baas komt vertellen over de financiële problemen van het bedrijf.

Actueel probleem

Perry Sport, Dixons, Halfords, Schoenenreus, Mexx, zelfs ‘onze’ vertrouwde V&D: de afgelopen maanden horen we in het nieuws bijna dagelijks over genoodzaakte fusies, (dreigende) faillissementen en pogingen tot het maken van een doorstart bij bekende bedrijven. Leegstand in de stadscentra wordt mede hierdoor een steeds groter probleem. Nu steeds minder mensen het stadscentrum opzoeken (mede door het verminderde aanbod, maar bijvoorbeeld ook door online concurrentie), krijgen ook andere ondernemers het nog zwaarder. Toegenomen spanningen bij vele werkgevers én werknemers lijken onvermijdelijk.

Stress bij professionals in een onzekere wereld

Dus, daar sta je dan: gisteren nog enthousiast aan het werk en vandaag ruim je je werkplek leeg. Een enthousiaste werknemer met de nodige ervaring en nu opeens noodgedwongen op straat door invloeden buiten jouw bereik. Het is helaas voor steeds meer mensen de realiteit. Jong of oud, hoog of laag opgeleid, de wereld verandert tegenwoordig sneller dan sommige bedrijven kunnen bijhouden. De onzekerheid die dit met zich meebrengt, kan iedereen beïnvloeden. Het last in, first out principe wordt al lang niet altijd meer gevolgd, dus ook het hebben van ervaring kan de meesten niet meer gerust stellen. Stress kan een gevolg zijn, ook als je hier nog nooit eerder last van hebt gehad.

Spanning door externe invloeden

Een bedrijf hoeft niet over de kop te gaan om spanningen te ervaren die nieuw voor je zijn. Meer werk doen met evenveel (of minder) collega’s, hogere druk vanuit het management team of opeens meer (of andere) verantwoordelijkheden krijgen kan er ook voor zorgen dat je zorgen ontwikkelt die er eerder niet waren.

Ook dit recente artikel over ziekteverzuim onder politieagenten beschrijft hoe reorganisatie, werkstress en werkgerelateerde psychische problemen kunnen zorgen voor spanningen bij agenten die voor hun functie sterk in hun schoenen zouden moeten staan. Hoewel de één vatbaarder is voor stress dan de ander, kan iedereen er op deze onverwachte manier mee te maken krijgen. We delen graag een aantal tips over hoe om te gaan met onzekere gevoelens over je baan:

Tip 1: Omarm verandering (maar niet altijd)

Tegenwoordig komen er meer en meer ontwikkelingen op ons af, vaak ook nog eens in rap tempo. Nieuwe technologie is bijvoorbeeld vaak de onderliggende reden van veranderingen die we in ons werk tegen komen. Bedenk maar: naast Facebook, Twitter en LinkedIn krijgt de marketeer nu ook de opdracht om eens naar SnapChat te kijken. Ondernemers worden gedwongen hun winkelformule aan te passen vanwege het succes van de webshops.

Kijk uit dat je niet op iedere ‘rijdende trein’ probeert te springen, maar maak vooral ook niet de fout om (vanuit frustratie, koppigheid of wanhoop) op het perron te blijven staan. Schat in welke veranderingen voor jou en het bedrijf interessant zijn en probeer hier zo open en onbevooroordeeld mogelijk in mee te gaan. Je collega’s en leidinggevenden zullen je hierom waarderen.

Tip 2: Loop jezelf niet voorbij

Het is natuurlijk fantastisch als tip 1 je kan helpen de bewuste keuze te maken om open te staan voor relevante veranderingen en geen energie te verspillen in het afzetten tegen ontwikkelingen die je worden opgelegd. Het is echter verre van de bedoeling dat je doorslaat in het ten koste van jezelf pleasen van alle collega’s uit angst je baan te verliezen. Daarbij is het goed om jezelf af te vragen: zijn mijn zorgen wel reëel, zijn er aanwijzingen dat mijn baan op de tocht staat? Of het antwoord nu ja of nee is: haal het beste uit jezelf, maar maak jezelf niet gek.

Tip 3: Accepteer dat je soms moet accepteren

Wanneer algemeen bekend is dat jouw bedrijf of het bedrijf waar je werkt in zwaar weer verkeert, zal dat ongetwijfeld invloed hebben op de onderlinge sfeer. Iedereen zal anders reageren op de onzekerheid, maar het is belangrijk dat je je realiseert dat jullie je in hetzelfde schuitje bevinden. Hoe moeilijk de situatie ook kan zijn, je samen kunnen weren tegen ‘het kwaad’ brengt een sterk samenhorigheids- en teamgevoel met zich mee. Het zal je verbazen waar positieve teamspirit je kan brengen en bedenk je ook: door de moed op te geven wordt de situatie sowieso niet beter.

Meer tips? Download dan eens ons ebook ‘Stress Verminderen: Help!’ door op onderstaande button te klikken:

blog21



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wil jij direct persoonlijk contact?

Neem direct persoonlijk contact op

Benieuwd naar brain boosting?

Brain boosting wordt ingezet bij individuele professionals en binnen allerlei organisaties. Benieuwd hoe het jou kan helpen? Download dan één van onze gratis PDF’s over talentontwikkeling of stressvermindering/burn-outherstel voor professionals of organisaties.
Keuze PDF
Bezig met versturen